Najnowsze artykuły

Styl industrialny w biurze

Zdrowe plecy w pracy i domu

Najważniejsze elementy sali konferencyjnej

25 czerwca 2019 1:32

Zdrowe plecy w pracy i domu



W dzisiejszych czasach spędzamy wiele godzin w jednej pozycji oraz przed ekranem komputera, nie mając często innej opcji. Tak wygląda dziś rzeczywistość - komputer i Internet stały się nie tylko ważnym elementem życia, ale niemalże jego podstawą. Spędzamy przy nich czas w pracy i w domu. Z tego powodu warto zadbać o odpowiednie siedzisko i wcielić kilka prostych zasad, by w siedzącym trybie życia uniknąć smutnych konsekwencji z niepoprawnej pozycji oraz małej ilości ruchu.

Dobre i złe nawyki
Nawyki możemy podzielić na dwie kategorie - wyuczonych i nabytych. O ile na te drugie nie mamy wpływu, bo przejmujemy je wraz z mlekiem matki i wynikają z naszych biologicznych uwarunkowań, to te wyuczone wyrabiamy w sobie przez całe życie i mamy możliwość ich zmiany. Warto zadbać, by nawyki były dobre - od drobnych czynności po te, które zmieniają nasz światopogląd.

Jednym z dobrych nawyków jest prosta postawa pleców. Przez złe nawyki możemy spowodować utratę prostej postawy - garbienie się, niepoprawna pozycja przy siedzeniu i pisaniu. Warto nauczyć się pilnować, by nasze plecy pozostawały proste. Po pierwsze, nieestetycznie wygląda krzywienie się. Wyprostowani wyglądamy lepiej, zgrabniej i atrakcyjniej. Po drugie, prawidłowa postawa kręgosłupa sprawia, że krew krąży odpowiednio i dotlenia ciało.

Podstawową przyczyną garbienia się i niepoprawnej pozycji kręgosłupa jest zmęczenie. Gdy nasze mięśnie są przemęczone, szukają możliwości relaksu i przez to możemy się niekontrolowanie krzywić. Siedzenie w jednej pozycji także nie pomaga, gdyż przy znużeniu mniej się kontrolujemy i przez to ciało układa się swobodniej.

Odpowiedni fotel
W przypadku pracy siedzącej czy długiego pozostawania w jednej pozycji (niezależnie w domu czy pracy) warto zadbać o odpowiednie miejsce do siedzenia. Właściwy fotel czy krzesło znacznie pomoże w kontrolowaniu pozycji w trakcie skupiania się na innych czynnościach. Wydawać się może, że nie ma to znaczenia i każdy fotel się nada. Jednak fotele biurowe są lepiej dostosowane do takich potrzeb, niż zwykłe krzesło. Odpowiednie siedzisko powinno być wygodne (na niekomfortowym będziemy się kręcić i szukać wygodniejszej pozycji, niekoniecznie poprawnej) i posiadać wysokie oparcie dla pleców oraz podłokietniki. Dzięki temu, będziemy mogli równomiernie rozłożyć masę ciała oraz oprzeć się właściwie. Nasze plecy będą miały stabilnej oparcie, a ramiona pozostaną na równej względem siebie pozycji. Najlepszym wyborem są krzesła, które mają opcję regulacji wysokości elementów.

Zasady siedzenia przy biurku
Warto zastosować kilka zasad, gdy siadamy przy biurku. Proste kroki pozwolą nam zadbać o zdrowie i kręgosłup oraz wpłyną korzystnie na naszą pracę w ciągu dnia. Po pierwsze, powinniśmy dopasować wysokość fotela do swojego wzrostu - plecy muszą stabilnie opierać się i pozostawać proste na całej długości, a szczególnie w części lędźwiowej. Z kolei nasze nogi powinny być zgięte pod kątem prostym w kolanach i dotykać pełną stopą podłogi. Nadgarstki opieramy o blat biurka, a przedramiona do zgięcia łokcia na podłokietnikach. Głowa powinna być w pozycji prostej - ekran należy ustawić tak byśmy nie musieli się pochylać ani zadzierać głowy ku górze. Nie należy pochylać się nad biurkiem czy klawiaturą, gdyż nasze plecy w tym momencie nie utrzymują prostej postawy.

Warto robić kilkuminutowe przerwy w trakcie pracy, by móc rozprostować kości i dać odpocząć oczom od monitora. Możemy zrobić krótki spacer, co pomoże nam rozruszać zesztywniałe mięśnie. To sprawi, że będziemy efektowniej pracować przez cały czas, a nie tylko na początku.